zondag 7 december 2008

Kookboek van de week

Le Cordon Bleu is een wereldberoemde koksopleiding ooit begonnen in Parijs en nu al in 20 landen te vinden. Deze reeks boekjes met ieder een eigen onderwerp werden 10 jaar geleden in Nederland uitgebracht door Könemann. Nog voor dat de hele serie compleet in het Nederlands was uitgebracht, ging de uitgeverij echter al failliet. De reeks raakte versnipperd en de boekjes moest ik bij elkaar sprokkelen in allerlei boekendiscounters en in de tweedehands-afdelingen van De Slegte. Stad en land zocht ik er voor af met als resultaat dat ik uiteindelijk de 20 in het Nederlands uitgebrachte boekjes compleet kreeg.
Salade Niçoise
Nu zijn de boekjes een echt standaardwerk in mijn boekenkast geworden. Het zijn echt professionele, beproefde recepten die niet altijd eenvoudig zijn, maar daarmee juist wel mijn kookambitie in de loop der jaren heeft aangewakkerd. De reden dat ik tijdens vergaderingen altijd muffins maak voor de ontvangst komt door het boekje dat helemaal over deze heerlijke brood/cakeachtige baksels gaat. Wanneer ik een saus wil maken, of dat nou een echte chocoladesaus of een frisse tomatensalsa is, zoek ik in ‘Sauzen’ en weet ik zeker dat het resultaat naar mijn zin zal zijn.

Preiroomsoep gegratineerd met sinaasappelroom

Naast ‘Muffins’ zijn denk ik ‘Winter’ en ‘Zomer’ mijn favorieten. Sowieso vind ik het leuk recepten voor een bepaald seizoen bij elkaar te hebben, maar de recepten zijn zo lekker. Ik durf ook echt niet te zeggen hoeveel recepten ik al heb gemaakt uit deze reeks.

Gazpacho; Spaanse koude soep
Ik ben trouwens niet de enige die groot fan is van de reeks van Cordon Bleu. Ook Anke en Frans, die me 10 jaar geleden mijn eerste boekje gaven, koken al jaren vol overgave uit de boeken.
Naast de foto’s in dit bericht heb ik nog meer recepten uit de reeks gemaakt, bijvoorbeeld de lamsstoof met tomatensaus van vorige week, de bananencake en wortelcake bij het ontbijt, de Normandische kip en natuurlijk de appelmuffins.



Baskische tonijn




Appeltaart





Geen opmerkingen: